الأحد، 26 أكتوبر 2008

الحاجة ويندي


النهاردة موضوعي عن "ويندي براون" ذات الثلاثه وثلاثين عاما والشعر الأصفر والعيون الزرقاء , بجد تتصوروا ايه اللي عملتوا الست المحترمة دي ؟؟؟

المهم .. جبتلكم صورة ليها عشان الموضوع شدني جدا من كتر ما هو غريب..

حكايه الأم دي بقى غريبه اوي بجد أم مش زي أي أم الحكايه بقى بتقول :

أتجهت هذه الأم أسمحولي أن أطلق عليها لقب الأم لكنها وبكل أسف لا تستحق هذا اللقب العظيم الذي نطلقه على أمهاتنا , أمهاتنا من حملونا في بطونهم تسعة أشهر . هذه الأم التافهة عقليا أستولت على لقب أبنتها !!! كيف ذلك ؟؟؟

دعوني ابدأ برواية تفاصيل هذه الحادثه التي شغلت بال جميع مواطنين مدينة غرين باي في ولاية ويسكونسون الأمريكية مسقط رأس الحاجة ويندي .. في صباح اليوم المشؤوم أتصلت إداره مدرسة ""أشووبينون"" بالجدة أم الحاجة ويندي بعد أن زعمت الأم انها تدرس في مدرسة "باهرومب فالي " قبل أن تنتقل إلى مدرسة اشووبينون , تسرب القلق بداخل إدارة المدرسة بسبب عُمر الطالبة الجديدة التي أصرت أن تصبح طالبه ذات خمسة عشر رببيعا وتشترك أيضا في فريق الفتيات المراهقات المشجعات العاريات بل والمبتذلات أيضا..

كان حلم هذه الأم أن تشترك منذ نعومة أظافرها في فريق المشجعات في مدرستها ولكن لم يحالفها الحظ في هذا وبدلا من أن تسكت فعلت ما أستغرب منه جميع مواطنين مدينتها بل والمدن الاخرى المجاورة لمدينة غرين باي وهو أستغلال صفة أبنتها ذات الخمسة عشر عاما وسجلت في المدرسة الجديده على أنها هيا أبنتها !!!!! وحققت حلم الطفولة بإشتراكها في فريق الطالبات الراقصات أيضا وقبل أن تبدأ الدراسة أخذت دروس بمبالغ ضخمة في التشجيع الراقص حتى حين تشترك في المدرسة يقبلوها .. ولكن مالا تعرفه أن المدرسه أتصلت وبسرعه شديدة بالجدة وأخبرتها بتفاصيل هذه الواقعة الغريبة فما كان من الجدة إلا أن تخبرهم بحقيقة الموضوع وهو أن الأم مزورة وأستغلت إقامة الطفلــة مع جدتها لتفعل الأم هذه المهزلة الفظيعـة وتستغل اسم الابنة لتأخده هيا وتسجل في المدرسة البعيده عن محل إقامة البنت وجدتها .. فما كان من المدرسه إلا أن تخبر الشرطة على هذه الأم المريضة عقلياً وبهذا أجبرت الشرطة الأم بدفع غرامة قدرها 10 الاف دولار وسجن لمدة ست سنوات ... هذه الأم كان يجب أن تُعرض على مشفى للأمراض العقلية قبل أن تُسجن لان هذه الافعال ليس بشخص عاقل ذهنيا أن يفكر في عملها , فكيف أن الأم التي ربت وحملت وتعبت أن تفعل هذا ؟؟؟ الحمدلله على نعمة العقل ونعمة الإسلام .

نفسي اسأل الحاجة ويندي دي عن سببها الي دعاها لإرتكاب هذه الجريمة البشعة , معقولة السبب يكون في أن تلبس تنورة قصيرة وتتمختر وتتمايل على الشباب اللذين هم في أعمار أولادها !! ولا حبها الشديد في الرقص والتعري والابتذال هو الي خلاها تعمل كدة !!!

طيب لو الحاجة دي بتعرف ترقص ما تشترك في برنامج هزي يا نواعم النسخه الامريكيه منه وتفرجنا على المواهب ولا انشالله ترقص لجوزها ولا الراجل ملهوش من الطيب نصيب يعني ؟؟؟ لا وفي أمريكا مبيطلقوش على العرب الا كلمة المتخلقين , إحنا فعلا متخلفين عشان فاكرين إن الغرب دول ناس كويسة وشعب جامد جدا بس هم في الحقيقة ناس تافهه بجد ولله , اللي خلا الأم ويندي تعمل كده وأكيد فيه مئات والاف غيرها كتير بيعملوا أفظع منها يبقى ده شعب مجنون ومريض بالدرجة الاولى ..أذكر حينما كنت في الثانوية العامة زميلة ليا كان وهمها وعشقها الأول والأخير هم الشعب الغربي وكانت بتاخدهم قدوة في كل حاجة لدرجة أنساها العرب وإخلاصهم للإسلام ودفاعهم عنه . لدرجة أنستها ماذا فعلوا الغرب حينما اساءوا الى رسولنا الحبيب - محمد صلي الله عليه أفضل الصلاة والسلام - ووصفوه بأبشع الصفات بل ولم يكفهم هذا فقد رسموا أحقر الكاريكاتيرات عليه .. اللهم أحفظنا وأحفظ نعمة العقل والإسلام لدينا..
بجد الاسلام أكبر نعمة علينا وعلى كل المسلمين عشان بيحفظنا وبيعلمنا الصح من الغلط وبنكبر في عيون الناس جميعهم بإسلامنا وأحترامنا وثقافتنا وعلمنا مش بتزويرنا وإنتحال شخصيات أخرى زي اللي أرتكبته الحاجة ويندي في بنتها ده
حتى الغرب مستائين من اللي بيحصل في شعبهم والسخرية منهم ومن تفاهتهم الشديدة طيب ليه إحنا بقى بعد ده كله فخورين بيهم وبنقول يااااااااه دول الاجانب دول أحسن ناس , طيب أنا راضيه ذمتكم أحسن ناس ازاي وهم تافهين كدة وعقلهم أتفه من أي عقل أخر !!! مش هنكدب وننسى العلم والتطور والنظام اللي عندهم بس إحنا كمان عندنا علم أكبر من اللي عندهم بمراحل ومش عايزين ننسى أن كل الاختراعات اللي شيفنها حوالينا دي أصلها وأصل اللي عملها هم عرب وهم اللي فكروا في كيفيه أختراعها الأول بس بفضل التطور اللي عند الغرب هم اللي انشأوها وعرفوا ازاي يعملوها على رأي الاخت الفاضله دندن "إحنا الأصل وهم التقليد"
بردو هرجع وأقول مش كل شخص ناجح بقى كويس من برا ,لأن في ناس ناجحه وكويسة بس للأسف متستاهلش النجاح والشهرة اللي هم فيها و على رأي المثل المصري:
""من برا هالله هالله ومن جوا يعلم الله""

ليست هناك تعليقات:

About Me

صورتي
تقدروا تقولوا بنوتة متواضعه بحب كل الناس مجنونه و عاقله حزينه وفرحانة طفله وكبيرة طيبه وشريرة فيا كل الصفات بس اولهم واخرهم رومانسية وحالمة وده عشان بحب ابتسامه كل حد. وبحب اشوف ضحكه اي طفل وفرحتو على وشوا وضحكه اي ست على وشها بحب اشوف الفرحه في عيون الناس بحب اضحك اي حد مضايق واسمع همومه يحكيلي واحكيلو .