الجمعة، 24 أكتوبر 2008

ابراهيم والذئــــــب



اسوأ احساس لما تحس انك مظلوم بجد مش بس في بلدك اللي ليها فضل على كل مواطن عايش فيها لا من شعبها وحكومتها واهلها وناسها بجد احساس بشع لما تتظلم وتتهان وانت في بلدك اللي كبرتك وعلمتك , ايه الحل طيب وفين كرامتنا من كل ده !!
منذ عدة أشهر أستمعنا جميعا عن حادثة التعذيب في الاسكندريه من قبل ظباط الشرطه
المحترمين جدا واللي رافعين راس مصر اكتر واكتر الظابط ده اخترق كل المبادئ
الانسانيه والمشاعر النبيله والقيم الدينيه عمل حاجات بجد مش عارفه فين القوانين والحكومه ولا دول كمان انقرضوا زي انقراض رغيف العيش والمياه الصالحه للشرب تتصوروا ايه اكتر حاجة ممكن يعملها ظابط شرطه في مواطن فقير غلبان مصري ؟؟


تعذيبه وضربه ياااااااريت الحكم عليه ظلم كمان يااااااااااريت .. لبسه قميص نوم حريمي وذهب به الى منطقته الشعبيه "الورديان" وجرجره على الارض من القميص الحريمي الي لبسهولوا كل ده وهو يضع عصا غليظه في مؤخرته سخريه منه امام جميع مواطنين هذه المنطقه وفخرا بنفسه وبمهنته التي يظن هو وغيره إن بهذا سيجعل الخوف يسري في قلوب الناس اللذين لا تتردد على افواههم غير كلمه " وانا مالي " ليس فقط العصا كان محلها مؤخره المواطن المصري بل وإصبع الظابط ايضا .... وامعتصماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه

مشكله الشعب العربي وأخص الشعب المصري بهذا ,هو شئ واحد فقط "الخوف" كل واحد خايف على بيته وولاده وعياله ومراته واهله مش قدامه غير كلمه واحده بس يقولها "وانا مالي " ياترى اللي بيعملوا ده صح ؟؟؟ لما كل واحد يهرب من اللي بيشوفه قدامه من ظلم وفقر واغتصاب واحتلال ونصب ويقول وانا هعمل ايه يعني هو انا الي هحل أزمه مصر ؟؟


هي فعلا مش هتتحل أزمه مصر بالكلام عشان كل واحد مش قادر يقول ولا عارف يقول غير وانا مالي بس لو فكرنا صح هنحلها صح مشكله زي مشكله الظابط يسري لو شفناها في الشارع المصري هنعمل ايه ؟؟ كله هيقول ده ظابط واحنا مش اد الحكومه عايزة اقولكم حاجة الحكومه نفسها هيا الي ادت الظابط المحترم الشريف ده خمس سنين سجن .. طيب ليه مش احنا كمان نتصرف بدل ما احنا حاطين ايدينا على خدنا وواقفين نتفرج على المهازل الي عماله تزيد في بلادنا دي ..؟؟ هيحصل ايه لو عشره عشرين مواطن مصري اجتمع على الظابط ده وانهالوا عليه بالضرب المبرح الى ان يتوقف عن فعل هذه المناظر الشنيعه في حق اولاد بلده . كفايه عليه اتنين صعايده بالشومه وهو مش بس هيتوقف عن الي بيعمله ده مش بعيد يبطل شغلانته دي . بس هنرجع لنقطه البدايه نقطة الصفر وهي """الخــوف"""

متتصوروش فرحه الشعب الاسنكدراني المصري الحبيب بحبس الظابط اللعين وعزله من الوظيفة , زغاريد وزينه وفرحه وبكاء وهيصه والامل في بكره كل المشاعر الطيبه دي عشان كرامة المواطن المصري الغلبان ابراهيم الذي يعمل في كراج بسيط "بيوميه تتراوح من عشره الى عشرين جنيها مصريا" رجعتله واسترد كرامته من الظابط عديم القلب والمشاعر والاخلاق ... والام الغلبانه التي كادت ان تموت حسرة على ابنها وهو يستهان بكرامته امام خلق الله وأغشى عليها عندما سمعت بل ورأت ايضا منظر ابنها الشنيع بجد منظر يقطع القلب استضافوها هيا وابنها كلا من المذيع الحبيب "معتز الدمرداش" في 90 دقيقة , والاخت الفاضله "منى الشاذلي" في العاشر مساء.

وبدأت الام في روايه الحادثه وتسرد الجريمه وكإنها رواية تنتهي بنصر بطلها الثانوي اما بطلها الرئيسي وهو الظابط اللعين فقد أخذ حكمه من محكمه جنايات الاسكندرية وقريبا سنتظر حكم الشعب المصري له. هنيئا لك يا أبراهيم بالنصر ...

(((الله أكبر فوق كيد المعتدي الله للمظلوم خير مؤيد)))

هناك 7 تعليقات:

غير معرف يقول...

تسمحيلي ارفع لك القبعة تعبيرا عن احتراامي ..بجد يا marmar موضووع كامل من كله..اسلوووب رائع ..وموضووع مهم جدا..بجد مش عارفة اقوولك اكتر من اني احترمتك جدا...وكلنا مستنيين جديدك..

marmar يقول...

حبيبة قلبي بجد مش عارفه اقولك ايه على الكلام الحلو بتاعك ده وردودك هيا اللي رافعا راسي بجد ولله العظيم هنعمل ايه يا شيري بس الزمن بيعلمنا كتير وبيخلينا نفهم ونستوعي اكتر..
مستنيه بقيت ردودك

dr.shiry يقول...

على رأيك يا غاليه..الزمن بيعلمنا كتيير .. بس عارفة ..كنت في الاول حاسة ان الدنيا لسة بخير ..مش عشان هي فيها خير ..لا ..عشان كنت ببقى متفائلة انه يمكن يحصل تغيير ..وممكن الحال يتصلح..لكن دلوقتي معنديش ذرة امل واحدة ان حال الدنيا ممكن يتغير .. الناس بتطلع قرفها وزهقها وعقدها على بعض..عشان كده عمر الدنيا ماهتتغير للاحسن.. ربنا يستر ..وبجد بشكرك للمرة التانية عالكلام الرائع..

marmar يقول...

dr.shiry : صدقيني يا دكتورة شيري لو كلنا وقفنا وقفه ضد الخوف هيكون في أمل في بكره وبعده وبعد بعده كمان لازم يكون في امل عشان تبقى الحياه مستمره لان من غيره حياتنا هتبقى سواد في سواد وهيا مش ناقصه سواد الدنيا خليها كده ماشيه . خليكي متفائله وثقي تماما في ربنا لان ربنا كبير..

any thing's .. need's love يقول...

اقول ايه بس
كل دولة وليها اسلوبها وليها الحاجات الي على قولتهم بيعتبروها نظام ..
وللأسف قصص التعزيب في مصر شوهت صورتها الحلوة عن دولة ما فهاش حرب ومدية امل للعالم العربي انه يتحرر بس ما ينفعش اصلن لازم يعملو اكتر من كده بحكم سلطتهم ونفوذهم وان كان في مصر الموضوع اتعرف الله اعلم بيحصل اكتر من كده فين ولا حد لا بيشم خبر ولا بيعرف
بس ربنا موجود شايف وعارف بحالنا وهوه الوحيد الي قادر انه ينصرنا ويرحنا من الي احنا فيه ..
وحلو بجد انك بتسلطي الضوء على حاجات زي دي خلي الشباب يقرا عن بلدو وبلد غيرو ..
ويتنج يو ..

marmar يقول...

any thing's .. need's love :
كلنا عارفين ومقدرين اللي في مصر ده من ايه مش بس من الفقر والغلب وعدد السكان الي قارب ال 80 مليون هو الي بيخلي الناس تعمل كده في بعض
هقول ايه بجد مش عارفه اخرت اللي بيحصل ده ايه بس طالما فيه أمل هيبقى بكره أحسن إن شاء الله أهم حاجة نخلي ثقتنا في الله كبيره عشان هو الوحيد اللي هيغير المهاذل دي كلها وكلنا مع الشعب الفلسطيني لو حتى مش بالعمل الكلام وحده ممكن يغير ويحسٌن اللي حاصل .. يشرفني انك تردي على المواضيع اللي يارب تنال إعجابكم.

وعجبى.....! يقول...

على فكره يامرمر مش عيزين نقول كل ضباط الشرطه كده لالا لانى صوابعك مش زى بعضها فى الكويس جدا وفى الوحش وده بالاخص بياخد عقاب رادع قد تصل لفصل فأنا بقول المثال اللى انتى تناولتيه مش هوه ضابط الشرطه أخلاق الضابط فيها روح التضحيه وادوار كتيره ومواقف اكتر لرجل الشرطه بس مش عارف ليه نموزج بيهد الباقى.

About Me

صورتي
تقدروا تقولوا بنوتة متواضعه بحب كل الناس مجنونه و عاقله حزينه وفرحانة طفله وكبيرة طيبه وشريرة فيا كل الصفات بس اولهم واخرهم رومانسية وحالمة وده عشان بحب ابتسامه كل حد. وبحب اشوف ضحكه اي طفل وفرحتو على وشوا وضحكه اي ست على وشها بحب اشوف الفرحه في عيون الناس بحب اضحك اي حد مضايق واسمع همومه يحكيلي واحكيلو .