الاثنين، 6 أبريل 2009

اول تاج

التاج ده وصلني من حبيبتي ويسبر حبيبتي قلبي العسوله وبما انو اول تاج في مدونتي "لاني كنت ضد فكره التاج بس عشان زعلت
ناس كتييييييييير مني في موضوع التاج ده منهم روح قلبي صدى الصمت ودردشه على الماشي اعز اختين عندي "
فهاخد حبوب صراحه قبل ما اجاوب عل تاج واللي هيزعل ذنبه على جمبه بقى
بسم الله
اسمـــــك؟
ريم

المشهور بيه وسط اصحابك؟ولله انا كل واحده من صحابي بتقلي اسم شكل واهلي بيقولولي اسماء غير يعني على سبيل المثال :
"مرمر "بتاعت حد عزيز على قلبي اوي" , روما , ريما "والدي العزيز بيقلي كده" , ريمو , ريمي , مرمريه , ميرا , ميرو "حبيبه قلبي صدى الصمت" , ميمو , ميما , ريموتي , مرمرتي , ريري
منوسي "امي الغاليه " , بطوط "حبيبي اخويا" , دلعووو , طقة , دينمو "صحابي"

سنــــــك؟
تميت في 18 مارس تسعتاشر سنه بالتمام والكمال
اســــم مدونتــــك؟
life is still smiling on you


الصورة الرمزيه لمدونتك بتعبر عن ايه؟
ياااااااااااه اجمل تعبير في الدنيا الابتسامه على وشوش ناس حسيت انهم مبتسمين بجد من قلبهم عندهم امل في الحياه وفي بكره وبعدو وكل يوم , مفيش اجمل من الست الكبيره او الراجل الكبير اللي بيبتسم عشان حياتو تبتسملو اكتر مع انو عندو هموم الدنيا بس قلبه بيضحك وعينو بتبتسم لكل حاجه حلوة في حياتو بجد شعور جميل اوي

ايه ردة فعلك لو حد قل ادبه عليك في التعليق؟
امه تبقى دعيا عليه اصل انا دماغي نشفا ولو حد قالي كلمه مش بستحمل وممكن ارد عليه بعشره بس بأدب وبأحترام
يعني لو قله ادبو وصلت لحد الخط الاحمر "اهلي وحبيبي" يبقى عند امو يا ادهم لو شفتو عايش على وش الارض بعد اللحظه دي


اسوأ مدونه ؟
واد كده معرفش فاكر نفسو الباتشينو ولا جاكي شان ولا زويل وهو ميسواش ربع جنيه مخروم مش ورق كمان اسمو "وائل عباس"
وبت كده معرفش جيا من اي مصيبه بتتكلم في مدونتها عن حقوق الشاذات في المجتمعات
ولله بقت كوووووووووسه الله يرحم جدك كان بيبيع ترمس وفول سوداني
حقوق مين يا ام حقوق روحي بس استحمي الاول جتكم القرف مليتو البلد


السفر بالنسبالك ايه؟
بما اني عايشه في الامارات وبسافر كل سنة لمصر حبيبتي بالطياره فبقى شعور طبيعي جدااا حلو اه وجميل وتحفه اني سيبا الامارات بقرفها وراجعا لبلدي حبيبتي اللي نفسي اعيش فيها ومطلعش منها ابدااااااااااااا


المــود بتاعك؟
حار دافئ صيفا بارد ممطر شتاء
ولله بقالي يجي اسبوعين تلاته وخدا عين من حد خير اللهم اجعله خير وحالي متشقلب شقلبه وما يعلم بيها الا ربنا
بس الحمدلله مع فنجان القهوه كلو بيتعدل وبيروق


بتعمل ايه في وقت فراغك؟
بعد عل لاب بتاعي او بلعب جيمز عل موبايل او بتكلم في التلفون مع صحباتي او بخرج مع والدتي او برسم او بكتب شعر وخواطر عل موب او بنااااااااااااااام والنوم ده في اضعف الحالات


الأكلــه المفضلة؟
بصراحه بزن على اهلي في البيت من بعد ما رجعنا من مصر عشان اكل حمام وبما ان الامرات مفهاش الاختراع العبقري ده فهضطر استنى لحد شعر سبعه اول ما انزل القاهره واكل الحمام وبحب بردو الجمبري المقلي او مشوي او بالصوص


أكتر ست حاجات بتحبها؟
ربنا يرضى عني
اشوف والدي ووالدتي مرتاحين
ضحكه ست او راجل عجوز
ضحكه طفل
ريان ابن اخويا
موبايلي الجديد ولابتوبي
القهوة بن زياده


شخصيتك نوعها ايه؟
بحب كل الناس بحب اهلي وصحابي وحبيبي جدا ربنا يخلهوملي , طيبه بجنون وطيبتي بتسببلي مشاكل بس ربنا بيعوضني خير
متقلبه المزاج وده من صفات برج الحوت بس برضى بسرعه رهيبه يعني كلمه حلوة بنسى اللي حصل
مجنونه جدا وعاقله جدا جدا ..


لماذا دخلت عالم التدوين؟
بحب الكتابه جدا جدا وبحب احكي وافضفض باللي جوايا ومفيش غيركم هيستحملني


أجمل كلمه اتقالتلك في وصف مدونتك؟
رقيقه وحساسه وصادقه


أهمية التعليق بالنسبه ليك؟
بحبها جدا وبحب النقد الصادق مش كلمه والسلام وخلاص بخخخخ


أحسن بوست وضعته؟ وضع اللينك
"على أوتار قيثارتي "
http://showmeursmile.blogspot.com/2008/11/blog-post_18.html
بحبو جدا لانو كان يعتبر بدايه اختلاطي بعالم التدوين والمدونين والمدونات
" على نغمات حبات المطر"
http://showmeursmile.blogspot.com/2009/02/blog-post.html




أفضل بوست قرأتة وأفضل مدونة؟
كتير جدا بس بحب مدونه " وصدى الصمت "اجدع اخت وام وصحبه" واحمد غردقه "دايما مسافر " ومحاسن صابر "بتحب كل الناس" ورومانسي "دايما زعلان مني معرفش ليه"
عاشقه الرومانسيه "بتحب اسكندريه اوي وانا بالعند فيها مش هحبلها اسكندريه " ويسبر " حد جميل اوي اوي"
محمد غاليه "انسان طيب جدا جدا ربنا يوفقه ويتجوز" دكتور عمرو "هيزورني في السجن عشان البوست اللي فات بس هندل معاه وهقولهم هو اللي حرضني اكتب كده" دردشه على الماشي " دايما مشغوله بقمراتها " عمي فشكول " مسافر في شغل دايما "
كيارا " مش هتكبر ابدا وتسيب المصاصه " بوسي "ذئبه الكبننه بتمص دم الناس" زوزو "يااااااااااه ليها وحشه بجد"
ضد التيار "مختفيه بقالها كتييييييييييييير" دكتورة سموووره " دكتورة ومش فاضيلنا حجج حجج "وازهري باشا "دايما ناسي ومتلخبط وتعبان من السفر" ومراكبي "خايف من الحكومة بس هورطو هورطو"
حسونه "حسونه ومسمهوش حسونه "فزوره" اسمه محمد" وكتيييييييييير اوي بحبهم بجد
تمرر التاج لمين؟
لكل اللي فوق "اقطع ايدي لو حد جاوب عليه هههههههههههههههه" عشان طويل اوي اوي اوي
وبحبكم اوي اوي اوي

هناك 33 تعليقًا:

الازهرى يقول...

ونقول اول تعليق

الازهرى يقول...

رقيقه وحساسه وصادقه

انا متفق فى الوصف مع صاحبه اا كان لانه فى اعتقادى صحيح

وكمان اول ما تنزلى مصر اتصلى وانا على عزومة حمام عجب
ولا اقولك ابعتى عنوانكم فى الامارات وابعته على هناك

marmar يقول...

ازهري باشا :
منور القهوة يا ريس
واحد سحلب للمعلم ازهري

marmar يقول...

المعلم ازهري :
احم احم جيت عل جرح ادام فيها حمام يبقى معرفش حد
شكلك هتخليني انزل مصر حالا اكل وارجع
طب اعمل فيك ايه بس

ريمان يقول...

ههههههههه

كل تاج وانتى طيبه يا قمر


اجاباتك فيها خفه ومرح كدح

وكان نفسى اعرف ايه سر اختيارك لصوره بروفيلك دى

وعرفت الحمد لله

mohamed ghalia يقول...

طيب مفيش اسم محدد يابنتى ههههههههههههه
ايه كل الأسماء دى
بجد إجاباتك حلوه أوى وواضح إنى قبك أبيض أوى
ربنا يسعدك دايما

marmar يقول...

ريمان :
ولله يا ريمي كلهم كانو بيستغربو اني لسه صغيره وصورتي ست كبيره بس الحمدلله معظمهم فهم السبب على خير هههههههههههههه
وحشااااااااني يا سكره
ونسيت اكتب اسمك معلش اعذريني كنت بكتب البوست وانا شبه بعيط عشان ايدي وجعتني من الاجابه ههههههههههههه
بحبك

marmar يقول...

mohamed ghalia :
طب اعمل ايه في الناس اللي بتستعبط دي يا محمد انت قلي ما هما اللي مش راسيين على اسم خايفه اصحى في يوم الاقي حد بيقلي يا فتحي اهو ده اللي ناقص ههههههههههههههههه
منور كعادتك يا محمد باشا

romansy يقول...

ريم مرمر ريمو حيرتينا بكتر اسماء الدلع الرقيقه والكتير دى
انا يا ريمو مقدرش ازعل منك خالص خالص
انا بس اللى كنت حاسس انى لو علقت عندك هبقى رخم بس انا اطمنت عليكى وتابعت البوست اللى فات بس انا مليش فى السياسه انتى عاوزه تسجنينا
انتى فى الامارات مداريه واحنا ناكل اكل هنا
طبعا عارفه هناكل ايه هههههههههههههه
بتحبى القهوه الزياده اكيد بتحبك اكتر
بس سامحينى لو كنت قصرت معاكى
عارف ان قلبك كبير بس كمان بتحبى الحمام والجمبرى
انا بمووووت فيهم يا ريمو ابقى اعزمينا على الغدا مره لما ترجعى مصر بسلامه الله
تاج جميل يا جميل

روابط يقول...

بصراحة يا ريم انا كمان مبحبش التاجات لأنها بتفكرنى بالأسئلة المعلبة اللى بيسألوها للنجوم فى التلفزيون, وفى العادة بتكون الأجابات كمان نمطية, رغم ان هذا لا ينطبق عليك بشكل ما

تحياتى

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

الف مبروك ياحبيبتي
اجابات عثل خالث دا انتي لزقتيني يابنتي
يخرب دمك الشربات ماشاء الله عليكي
ربنا يخليكي لينا
ويخليلك اهلك واصحابك وحبيبك ياختشي
انتي يابت مش بتحبي الدنيا
تيكي نيله وانت شبه عبله الهبله
على فكرة ليكي وحشه جامده
تلاقيكي زعلانه عارفه
بس اعمل ايه انا كمان نفسيتي تعبانه جدا والمذاكرة والامتحانات
تعبت تعبت تعبت ياناااااااااااااااااااس
وان شاء الله اخلص الثانويه وافضالكوا وربنا ييسر
سامحني لو اتأخرت
على فكرة كل البوستات اللي فاتت قراتها والله واتخضيت من حكايه ال تقفلي المدونه ال
المهم بس انك معانا دلوقتي ياروح الذئبه الكبننه من جوا
يلا بقى عايزة شويه من دمك اصل طعمه وحشني
هع هع هع
نياهاهاهاهاها
سلام مربع

مواطن مصرى نايم يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
ghorBty يقول...

ما شاء الله

ربنا يبارك لك يا مرمر ويحقق كل امانيك

دمت بخير :)

mahasen saber يقول...

طب وحشتينى الاول قوى قوى قوى

وطلعتى بتحبى القهوه زى حالاتى لا وبن تقيل كمان

يبقى ليكى فنجان عندى من صنع ايدى يا جميله لما تنزلى مصر

بجد هتنورى ومستنياكى يا حبيبتى عشان اشوفك على خير ان شاء الله

وتيجى بالف سلامه يا قمره
وبوسه كبيره لريان عمة ريان كمان
عشان دى اختى الصغيره وحبيبتى

mimi يقول...

مرمر انا زعلانة منك كده وكده انت ليه مابترديش على تعليقاتي طمنينى عليكى يارب تكونى بخير واحسن من الاول وعلي فكرةايجاباتك جميلة جدا وابقى ادينى رنة لما تيجي مصر علشان اعمل معاكى الواجب مستنياكى ومعايا الحمام بس انت تيجى هههههههههه 0سلاااااام ياريمى

marmar يقول...

romansy:
بس كده هعزمك واعزم كل المدونين على حسابك "وش بيطلع لسانو"
أسجنك ليه بس دنا غلبااااانة ولله وبحب الريس اوي اوي بس بحب الحمام اكتر طبعا ههههههههههههههه
وبالنسبه بقى انك هترخم لو رديت فده لايونكن ابدا ولله
قول بقى انك كنت زعلاااااان
عشان اعزمك على فنجان قهوة في ستار باكس على حسابك بردو :p
منور يا باشا

marmar يقول...

حازم سويلم:
اهلا بحازم سويلم
طب افسر بشكل ما دي ازاي؟
حلو ولا وحش يعني اصل فهمي على ادي شوية اليومين دول
انا بحب التاجات ولله بس المشكله لما بتبقى طويله وفيها اسئله خصوصية شوية بتبقى محرجة نوعا ما
تحياتي لحضرتك

marmar يقول...

بسمة صلاح:
ذئبتي الندله وحشتيني موووووت يا حبيبه قلبي ولله وانا عارفه الثانوية العامة المؤرفه دي يارب تخلصي منها على خير وبسرعه بقى عشان تدخلي طب وتبقى دكتوره ذئبة الكبننة
بصي طب مبيأكلش عيش
حولي لحسنية شخلع كده هتاكلي كرواسون وسليزيون كتييير
ايه رأيك في فكرتي "بس من غير شتيمه فاهمة" هههههههههههههههههه
سيبك من قفل المدونة الحمدلله فكره وراحت بعيد لوحدها
طمنيني انتي عليكي وعلى شوشو وادعيلي عشان تعبانة
بحبك ياعسل

romansy يقول...

الله الله الله
ايه اللى حصل
كل حاجه على حسابى وولا ايه
للالالالالالالالالالالالا
انتى بخيله شكك
طالما فيها عزومه وجت عليه فى الاخر
انااهرب خارج البلاد

marmar يقول...

ghorBty:
حبيبه قلبي غربتي عامله ايه يا ملكه التدوين ؟ وحشتيني جداااا وتعليقاتك وقلبك الكبير الطيب ده وحشني اوي
يارب يحققلي ويحققلك ويحقق لكل المسلمين امنياتهم يارب
خلي بالك من نفسك يا عسوووله

marmar يقول...

mahasen saber :
ميسووووووووووووووووووووووو
وحشتيني يا احلي ام بيرو في الدنيا عامله ايه يا حبيبه قلبي
لا ده انتي اللي ليكي عزومه عندي على اجدع فنجان قهوة فيكي يا مصر وغدوة محترمه كده وندبس رومانسي يدفع الفاتوره هههههههههههههههههه
ايه رأيك في النداله
الراجل عايز يهرب برا البلد بس على مين ههههههههههههههه يدفع الاول
وحشتيني اوي ياحبيبتي وطمنيني على بيرو وعلى نفسك ودماغك عامله ايه دلوقتي رايقه ولا ايه العباره
بحبكككككككككككككككككككككككك

marmar يقول...

mimi :
مرمورتي حبيبتي اللي منوراني في كل بوست وفي كل البلوج وفي كل حياتي
ولله يا مرموره البوست اللي فات كانت دماغي مقلوبه شويه ونزل غلط تقريبا ده حتى جالي كومنتات عليه كتيره اوي ومنزلتهاش عشان محدش يروح في داهيه هههههههههههههههه
وانا حتى مردتش على ولا اي حد في التعليقات لاني كنت بجد تعبانه والحمدلله خفيت على خير
سيبك من كل ده وطمنيني عليكي انتي وعلى نفسك عامله ايه يا حبيبه قلبي
واخبار امتحاناتك ودراستك ايه والامتحان الرخم عملتي فيه ايه طمنيني
ولله يا مرموره بدعيلك في كل صلاه
خلي بالك من نفسك ومش تزعلي مني بجد
لانك اختي وحبيبتي
سلام كبير اوي ل رورو وروووودي ولأحلي مرمووووووووووووووووووووووووره
منوره يا جميلة

marmar يقول...

رومااااااااااااااانسي:
ايوة هندبسك بقى في العزومه انا ومحاسن اهو بقينا فردين بس ولسه هنشوف الباقي كمان هههههههههههههههه
وانا مش بخييييييييييييييييييييله ولله
دنا اجدع واحده ولله تعرفها في النداله قصدي في الجدعنه يعني هههههههههههههههههه
ومفيش هروب برا مصر دي مصصصصصر يا جدعاااااااان
طب خدوني انا جوا مصر "وش بيعيط"

mimi يقول...

انا عمري ماهزعل منك انا بحب انكشك بس مش اكتر وانا بخير طول مانت بخير وبالنسبة الامتحان كان طويل ورخم والوقت كان قصير بس الحمدلله حليت فيه كويس وامبارح كان الامتحان العملي تصدقى اخدت الدرجةمن قبل مااكتب حاجةانا طول عمري بقول ان التعليم في مصر كوسة بس الكوسة مادام جاية تبع مصلحتى انا راضيةولاانت ليكى راى تاني وادعيلى دائما ان ربنا يوفقنى والسنة دى تخلص على خير وربنا معاكى ومعاياوانت كمان خلى بالك على نفسك وابقى طمنينى عليكى دائماومعلش رغيت معاكي كتير وصدعتك وعلى فكرة انا لسة عند وعدى مستنياكى ومعايا الحمام0لا اله الا الله

ahmed_k يقول...

هههههههههه
فعلا واضح انك قبل ما تكتبي بوست
التاج ده أخدتي حبوب الصراحه ههههه
ربنا يستر
وانا دايما مسافر ؟؟
ده انا قليل السفر جدا
لأني بعشق الغردقه رغم اني بمل كتير بس نعمل أيه ولو سافرت بتبقى كم يوم سريعا وأعود لحضنها الدافي
والتاج ده يا مرمر مبعوتلي بالفعل هههه
اللي سبق أكل النبق

بس حلوه صراحتك واجوبتك
رغم انها ممكن تزعل بعض زوارك هههه
بس ده دليل طيبتك وان اللي في قلبك على لسانك
خليكي كده فده أحسن
ربنا يسعدك دايما
في امان الله

marmar يقول...

mimi :
احلى حاجه تاخدي الدرجه قبل الامتحان مش اريح طيب ههههههههههههههه
من زمان وانا بقول مصر لسه بخير
محدش مصدقني
الحمدلله انا بخير يا سكوووورة والامتحانات كلها تمام
انتي عمرك ما تصدعيني ابدا يا حبيبتي ادام فيها حمام يبقى هتلاقيني في الخدمه هههههههههههههههههههه
منوره

marmar يقول...

mimi :
احلى حاجه تاخدي الدرجه قبل الامتحان مش اريح طيب ههههههههههههههه
من زمان وانا بقول مصر لسه بخير
محدش مصدقني
الحمدلله انا بخير يا سكوووورة والامتحانات كلها تمام
انتي عمرك ما تصدعيني ابدا يا حبيبتي ادام فيها حمام يبقى هتلاقيني في الخدمه هههههههههههههههههههه
منوره

marmar يقول...

ahmed_k :
انا نفسي ازور الغردقه بجد يا احمد كل سنه بروح شارم ومش بتبسط ابدا ولله
كل مصر جميله بجد كفايه شعبها الطيب ياااااااه بجد احلى بلد في الدنيا
بلا امارات بلا نويبع
منور يا احمد

وعجبى.....! يقول...

مرمر
البنوته الرقيقه الحساسه الصادقه
أجابه جميله وشخصيه عاقله جدا نفسها
تشوف وشوش الناس كلها بتضحك وسعيده
ربنا يسعدك ويوفقك فى كل حياتك وتسعدى الناس .
تحياتى.

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

ايه دة ؟؟؟؟؟
هوة أنا بقالى كتير مادخلتش نت وله ايه؟؟؟
أنتى نزلتى بوستين وانا كنت نايمة ؟؟
أصبحت مواطنة مصرية نائمة
( وش خبيث )كالعادة
هههههههه
أزيك يا ميرو يا حبيبة قلبى
ايه كل الكلام الجميل ال مكتوب دة
دة كتيييير قوى عليا
أنا كدة هأتغر وأتنفخ وماحدش هيقدر يكلمنى
وبعدين تعالى هنا :
ما أنتى بتعرفى تجاوبى على التيجان أهو ؟ أمال طنشتى تاجى لية ؟
عموماً أنا مسامحاكى
على فكرة إجاباتك جميلة قوى وأكدت ليا إن المود بتاعك خلاص إتظبط وبقيتى تمام
وشكراً على إهدائة ليا بس للأسف هتأخر فى الإجابة علية شوية عشان فية تاج قبلة مأجلاه وزمانة إتخلل خلاص
سلام يا قمرة

Soul.o0o.Whisper يقول...

مرمرتى الجميييييييييييييييلة

رغم انى اللى مررت لك التاج
لكن جيت آخر واحدة

معلش سامحينى يا قمراية
بجد غصب عنى

بس اجاباتك جميلة بجد
ابئى خدى حبوب صراحة 3 مرات فى اليوم
قبل الاكل و بعده
هههههههههههههههه




بجد انتى الانسانة جميلة اوى
ربنا ما يحرمنا منك ابدا يا مرمر


سلامى يا جميلة

Kiara يقول...

اجاباتك جميييييييييله اوي وعرفت عنك حاجات كتير خالث

وحشاني بجد واعزريني علي التاخير

حسام غانم يقول...

إجابات جميلة يا مرمر

وربنا يوفقك دايما

About Me

صورتي
تقدروا تقولوا بنوتة متواضعه بحب كل الناس مجنونه و عاقله حزينه وفرحانة طفله وكبيرة طيبه وشريرة فيا كل الصفات بس اولهم واخرهم رومانسية وحالمة وده عشان بحب ابتسامه كل حد. وبحب اشوف ضحكه اي طفل وفرحتو على وشوا وضحكه اي ست على وشها بحب اشوف الفرحه في عيون الناس بحب اضحك اي حد مضايق واسمع همومه يحكيلي واحكيلو .